brukar kallas för standardens standard, men varför ska ett företag ha ett kvalitetssystem enligt ISO 9001?
Syftet med ISO 9001 är att det ska bidra till att företaget ökar sin effektivitet och minskar sina kvalitetsbristkostnader. I standarden finns det verkty som hjälper till med detta som t ex:
- avvikelsehantering
- intressentanalys
- risk- och möjlighetsanalys
- kundtillfredsställelse och nyckeltal.
Ett kvalitetsledningssystem bidrar med andra ord till minskade interna och externa reklamationer!
Krav på kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001 finns bland annat vid offentliga upphandlingar. Möjligheten att vinna en offentlig upphandling ökar markant om om du har en kvalitetscertifiering eller ett kvalitetsledningssystem.
För att inte tala om att det blir enklare att svara på en upphandling, då du bara behöver bifoga certifikatet och inte svara på en massa följdfrågor.
Ett kvalitetsledningssystem innebär dessutom att du får bättre ordning och reda, i och med att det blir tydligare vem som ansvarar för vad.
Du kan även få en ökad kontroll över:
- besiktningar, underhåll och service av utrustning
- personalens behörigheter och kompetens
m m.
För att bli certifierad måste du först ta fram den dokumentation som krävs enligt standarden (se vår checklista för ISO 9001).
Ledningssystemet måste vara implementerat för att det ska gå att certifiera.
Rent konkret innebär det att du behöver:
Själva certifieringen utförs av ett ackrediterat certifieringsorgan och sker i två steg.
Innan du kan få ditt certifikat behöver du åtgärda eventuella avvikelser som certifieringsrevisorn har upptäckt.
Revisorn måste också godkänna dina åtgärder innan du rekommenderas en certifiering.
Det är vanligt att tro att det krävs en massa rutiner och dokumentation för att bli kvalitetscertifierad. Men när ett ledningssystem ska tas fram och införas behöver du utgå från:
I det dagliga kvalitetsarbetet ingår vad företaget gör för att uppfylla de krav som intressenterna ställer samt åtgärder för att förebygga allvarliga risker. Oftast brukar det handla om att styra upp arbetet med försäljning, produktion, utveckling och inköp.
För att det dagliga arbetet ska fungera i praktiken krävs det stöd i form av:
Oavsett om du behöver mycket eller lite hjälp kan vi hjälpa till med det. Vi har som affärsidé att anpassa oss efter dina behov och förutsättningar.
”Tänk på att du ska ha nytta av ditt ledningssystem enligt ISO 9001 och att kvalitetsarbetet inte är något annat än ert dagliga arbete. Det är så lätt att tro att kvalitetsarbete är något mer högtravande och administrativt krångligt. Kom ihåg att standarden bara ställer krav på vad ni ska göra och inte hur, det bestämmer företaget själv!”
Gunilla Mattsson - grundare av Certway
Här tipsar vi om några vanliga misstag vid införande av ISO 9001. Du kan alltid anlita oss om du vill ha ytterligare tips!
Använd aldrig standarens kapitelindelning när du tar fram ditt ledningssystem. Utgå istället från strukturen och flödet i ditt företag!
Om du beskriver ett drömscenario och inte kan leva upp till dina rutiner, blir det många avvikelser vid certifieringsrevisionerna.
Utgå istället från hur du arbetar idag! Syftet med ledningssystemet är att du ska bli bättre!
Om du blir allt för detaljerad dvs skriver instruktioner snarare än rutiner, blir systemet väldigt jobbigt att underhålla.
Ha istället ett helekopterperspektiv och gå bara ner på detalj när det behövs!
Om du försöker dokumentera alla områden samtidigt kommer du aldrig att bli klar. Att ta fram ett ledningssystem kan liknas med att renivera ett hus. Ta ett rum (process) i taget!
Många brukar pusta ut efter att man har fått sin ISO 9001-certifiering, men det är då det egentliga kvalitetsarbetet börjar, dvs du måste fortsätta att följa de rutiner som du har beskrivit i ert kvalitetsledningssystem. Dessutom kommer certifieringsbolaget och granskar er igen när ca 6-12 månader har gått. Hur ofta beror på storleken på ditt företag.
Huddinge, Stockholm, Nyköping, Västervik, Göteborg, Onsala, Hallsberg, Glanshammar/Örebro, Floby och Åmål.