ISO 9001 kallas ibland för standardens standard, men visste du att syftet med standarden är att öka företagets effektivitet och lönsamhet? På köpet får du även nöjdare kunder och bättre ordning och reda – ni blir bättre på att möta kundernas behov.
Genom att införa och arbeta enligt ett kvalitetsledningssystemet ISO 9001 får du inte bara ett strukturerat sätt att arbeta, du får även verktyg att:
Tillsammans bidrar dessa delar till att företagets kvalitetsbrister minskar och kundnöjdheten ökar, dvs lönsamheten kommer att förbättras.
Krav på kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001 finns bland annat vid offentliga upphandlingar. Möjligheten att vinna en offentlig upphandling ökar markant om om du har en kvalitetscertifiering eller ett kvalitetsledningssystem.
Många företag anser dessutom att ett kvalitetsledningssystem och kvalitetscertifiering enligt ISO 9001 är en hygiennivå för att anlita en leverantör.
Ett kvalitetsledningssystem innebär dessutom att du får bättre ordning och reda, i och med att det blir tydligare vem som ansvarar för vad. Du kan även få en ökad kontroll över:
I ett kvalitetsledningssystem ingår att det dagliga arbetet ska styras för att:
För att det dagliga arbetet ska fungera som det är tänkt behövs stöd i form av:
Ladda ner vår ISO 9001 checklista gratis och få grundläggande förståelse för kvalitetsledningssystem enligt ISO.
Checklistan är perfekt för små och medelstora företag som vill förbättra eller komma igång med kvalitetsprocesser och sitt ledningssystem.
Vanliga misstag som man gör när man ska införa ISO 9001-certifiering i sitt företag eller organisation som ledningssystem är:
Våra KMA och ISO-konsulter kan hjälpa till med att:
”Tänk på att du ska ha nytta av ditt ledningssystem enligt ISO 9001 och att kvalitetsarbetet inte är något annat än ert dagliga arbete. Det är så lätt att tro att kvalitetsarbete är något mer högtravande och administrativt krångligt. Kom ihåg att standarden bara ställer krav på vad ni ska göra och inte hur, det bestämmer företaget själv!”
Gunilla Mattsson Tweet
Certifieringen utförs av ett ackrediterat certifieringsorgan och själva certifieringen sker i två steg
I det första certifieringssteget ligger fokus oftast på dokumentationen och ledningens ansvar i ledningssystemet. Med andra ord kommer intressentanalysen, risk- & möjlighetsanalysen, kvalitetspolicy, kvalitetsmål, avvikelsehantering, leverantörsbedömning & utvärdering, arbetet med interna revisioner, fördelningen av ansvar & befogenheter, kompetensutveckling, ledningens genomgång m m att revideras. En målsättning med revisionen att kontrollera att det finns ett kvalitetsledningssystem på plats som är tillräckligt bra (dvs uppfyller kraven i ISO 9001) för att erhålla ett certifikat.
I det andra certifieringssteget kommer certifieringsrevisorn att granska om kvalitetsledningssystemet är implementerat i det dagliga arbetet, dvs att det dagliga arbetet följer rutinerna i ledningssystemet och uppfyller kraven i standarden ISO 9001.
Där certifieringsrevisorn upptäcker brister i ledningssystemet eller i det dagliga arbetet, skriver revisorn avvikelser. Avvikelser från steg 1 måste åtgärdas innan steg 2-revisionen och avvikelser från steg 2 måste åtgärdas, och åtgärderna ska sedan godkännas av revisorn innan du kan få certifikatet.
Därefter kommer certifieringsorganet att utföra revisioner på företaget minst årligen. Frekvensen beror bl. a på företagets storlek.
Många brukar pusta ut efter att man har fått sin ISO 9001-certifiering, men det är då det egentliga kvalitetsarbetet börjar, dvs du måste fortsätta att följa de rutiner som du har beskrivit i ert kvalitetsledningssystem. Dessutom kommer certifieringsbolaget och granskar er igen när ca 6-12 månader har gått. Hur ofta beror på storleken på ditt företag.
Huddinge, Stockholm, Norrtälje, Nyköping, Västervik, Göteborg, Onsala, Hallsberg, Glanshammar/Örebro, Floby och Åmål.