ISO 9001 är en internationell standard som ger dig ett systematiskt arbetssätt för att uppfylla de krav som ställs på ditt företag. Den nya ISO 9001 som kom 2015, har dessutom förenklat administrationen ytterligare!
När ISO 9001 kom 1994 fanns det krav på att allt skulle dokumenteras. Vid uppdateringen av ISO 9001 skedde en revolution. Från att allt skulle dokumenteras fanns det bara krav på 6 dokumenterade rutiner. I den nya ISO 9001 (ISO 9001:2015) finns det egentligen bara krav på en kvalitetspolicy och kvalitetssystemets omfattning, dvs inga formella krav på rutiner som beskriver ditt dagliga arbete. Däremot finns det krav på att du ska kunna bevisa att du uppfyller standardens krav, dvs krav på dokumenterad information som t ex bevis på att kvalitetskontroller utförts, ordererkännande eller motsvarande, kompetensintyg etc.
Det finns många företag som ägnar år att införa ett kvalitetssystem i sina organisationer. Med en konsults hjälp får du hjälp att strukturera dokumentationen samt hålla den på lämplig nivå.
Dessutom tar det inte år att få certifikatet och kvalitetsledningssystemet på plats.
Certways kvalitetskonsulter har lång erfarenhet med att både införa och driva ISO 9001-system. Vi kan hjälpa dig med allt från införande av ett kvalitetssystem, nulägesanalyser, utbildningar och interna revisioner till förenkling av existerande kvalitetssystem. Vår målsättning är att du når din ISO 9001-certifiering samt att ditt kvalitetssystem blir enkelt att administrera.
För att du ska kunna kvalitetscertifiera dig enligt ISO 9001 måste du ha följande på plats:
Vad de olika stegen innebär samt hur själva certifieringen går till finns utförligare beskrivet på vår sida om certifiering.
Många tror att ISO 9001 bara är en massa dokumentation och merarbete, men det är inte sant.
Det är sant att det fanns krav på att allt skulle dokumenteras när den första utgåvan av ISO 9001 kom 1994, men det kravet försvann redan vid utgåva 2 som kom 2000. Sedan dess har 2 uppdateringar till skett och idag finns det enligt nya ISO 9001:2015 bara krav på:
Orsaken till att det oftast blir fler sidor, är att standarden samtidigt kräver ett 20-tal ”bevis” för att du uppfyller standardens krav, s k dokumenterad information. ISO 9001-systemen som vi tar fram till våra kunder brukar hamna på runt 20-30 sidor, beroende på hur många anställda de har och vilka tjänster/produkter som de levererar.
Exempel på dokumenterad information som du måste visa upp vid certifieringen är:
Förutom den formella dokumentationen ställer ISO 9001 krav på att ledningen ska vara engagerad i kvalitetsarbetet samt att kvalitetsledningssystemet ska vara integrerat i företagets dagliga arbete, dvs det ska inte vara den där ”kvalitetspärmen” som dammas av inför respektive extern revision.
Läs mer om hur vi hjälper små företag bli ISO certifierade.
Ladda ner vår ISO 9001 checklista gratis och få grundläggande förståelse för kvalitetsledningssystem enligt ISO.
Checklistan är perfekt för små och medelstora företag som vill förbättra eller komma igång med kvalitetsprocesser och sitt ledningssystem.
Många brukar pusta ut efter att man har fått sin ISO 9001-certifiering, men det är då det egentliga kvalitetsarbetet börjar, dvs du måste fortsätta att följa de rutiner som du har beskrivit i ert kvalitetsledningssystem. Dessutom kommer certifieringsbolaget och granskar er igen när ca 6-12 månader har gått. Hur ofta beror på storleken på ditt företag.
Vanliga misstag som man gör när man ska införa ISO 9001 i sitt företag eller organisation som ledningssystem är att man…
ISO 9001 är internationell standard som beskriver hur du på ett systematiskt sätt ska arbeta för att:
ISO står för International Organization of Standardization och ISO 9000 är den nummerserie som kvalitetsstandarderna har fått. I 9000-serien är det bara ISO 9001 som är certifieringsbar.
Ofta ser man ett årtal bakom ISO 9001, t ex ISO 9001:2015 och där beskriver årtalet vilken utgåva av standarden som man menar. Den nu gällande utgåvan är just ISO 9001:2015.
Då standarden är internationell, innebär det att alla företag som certifierar sig enligt ISO 9001 uppfyller samma krav, oavsett vilken del av världen företaget befinner sig i.
ISO 9001 är baserat på 7 principer där kvalitetsledningssystemets syfte är att säkerställea att ni uppfyller målen.
Den vanligaste orsaken till varför våra kunder vill certifiera enligt ISO 9001 är pågrund av krav från kunder om 9001-certifiering eller att man ska delta i en offentlig upphandling.
Men det finns andra fördelar med att kvalitetscertifiera enligt ISO 9001 sig, bl a:
En ISO certifiering kan höja medarbetarnas engagemang på flera sätt.
Huddinge, Rönninge, Stockholm, Norrtälje, Nyköping, Göteborg, Onsala, Hallsberg, Glanshammar/Örebro, Floby/Skövde, Vellinge och Åmål.
Huddinge, Uttran, Stockholm, Norrtälje, Nyköping, Göteborg, Onsala, Hallsberg, Glanshammar/Örebro, Floby/Skövde, Västervik och Åmål.