Förebygg arbetsskador med AFS 2023:1

Alla företag är skyldiga att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM-arbete)? Om företaget har mer än 5 anställda ska arbetsmiljöarbetet dessutom vara dokumenterat!

Vad är det för skillnad mellan AFS 2001:1 och AFS 2023:1?

Fr o m den 1 januari 2025 heter AFS:en för systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2023:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete – grundläggande skyldigheter för dig med arbetsgivaransvar.

Det är egentligen ingen skillnad utan Arbetsmiljöverket har gjort ett arbete för att förtydliga lagkraven och göra det enklare för arbetsgivare att förstå vad de innebär. Arbetet har dessutom inneburit att antalet AFS:ar har minskat från 64 till 15 stycken.

Med andra ord är kraven desamma, det är bara namnet som har ändrats.

Måste jag göra om mitt befintliga arbetsmiljöarbete enligt AFS 2001:1 till AFS 2023:1?

Nej, eftersom kraven inte har förändrats behöver du inte göra om ditt arbete. Om du har hänvisat till AFS 2001:1 i din dokumentation kan det förstås vara bra att justera det till AFS 2023:1 istället.

Varför ska du ha ett arbetsmiljöarbete enligt AFS 2023:1?

För dina medarbetares skull

Ett systematiskt arbetsmiljöarbete har du i första hand för att dina medarbetare ska ha en säker och trivsam arbetsplats. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete bygger nämligen på att du som arbetsgivare ska kartlägga företagets fysiska och psykosociala arbetsmiljöfaror för att sedan aktivt arbeta med att minska risken kopplade till de arbetsmiljöfaror som ni har identifierat som allvarliga.

För att minska risken för sanktionsavgifter

Om du bryter mot vissa av kraven som finns i Arbetsmiljöverkets olika AFS:ar kan du drabbas av en sanktionsavgift. I och med att du har ett systematiskt arbetsmiljöarbete enligt AFS 2023:1 har du dessutom koll på vilka lagkrav som ni omfattas av och hur ni efterlever dessa.

Det vill säga, risken för att ditt företag drabbas av en sanktionsavgift minskar.

För att få bättre ordning och reda

I och med att du har ett systematiskt sätt att arbeta med arbetsmiljöfrågorna, får du på köpet en bättre ordning och reda på företaget. Det blir bland annat:
en bättre introduktion av nyanställd personal
bättre kontroll på kompetens och behörigheter
tydligare ansvarsfördelning i det dagliga arbetet mer struktur och ordning och reda
en ökad trivsel bland medarbetarna m m.

För att minska stressen inför ett besök av Arbetsmiljöverket eller facket

Som företagare och arbetsgivare kan det lätt bli ett pulspåslag inför besök av Arbetsmiljöverket. Det kan även gälla besök av facket. Om du istället har ordning på ditt systematiska arbetsmiljöarbete, blir stressmomentet mindre eftersom risken för anmärkningar har minskat betydligt.

Går arbetsmiljöarbete enligt AFS 2023:1 att certifiera?

Det går inte att certifiera sig enligt AFS 2023:1, däremot går det att certifiera sig enligt standarderna ISO 45001 eller FR2000.

Om du redan har ett systematiskt arbetsmiljöarbete enligt AFS 2023:1, är det bara några få delar som du behöver komplettera för att kunna certifiera dig enligt ISO 45001 eller FR2000.

Hur inför du ett systematiskt arbetsmiljöarbete?

En viktig del i införandet av ett systematiskt arbetsmiljöarbete är att medarbetarna är delaktiga i processen. Delaktighet är dessutom ett lagkrav enligt AFS 2023:1.

I det systematiska arbetsmiljöarbetet ingår följande moment:

Tips från konsulten

Det är lätt att känna att arbetsmiljö bara handlar om en massa regler man måste uppfylla. Självklart är det många regler man skall förhålla sig till, men de finns där av en anledning och det är:

”Vi skall ha trygga och säkra arbetsplatser där vi trivs tillsammans”

Om vi lyckas med detta får vi också framgångsrika och hållbara arbetsplatser. Föreskriften för systematiskt arbetsmiljöarbete är ett viktigt verktyg för att lyckas med detta.

För att komma igång med sitt SAM-arbete, skapa en arbetsgrupp med bred sammansättning och börja med att riskbedöma er verksamhet både vad det gäller den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön. Ta sedan fram en arbetsmiljöpolicy som beskriver vad ni vill uppnå med ert arbetsmiljöarbete. Nästa steg blir att ta fram rutiner och därefter utbilda era medarbetare om era risker och rutiner. Skaffa därefter ett system för att kunna hantera riskobservationer, tillbud och olyckor.

Vad kan vi hjälpa till med?

Certways KMA-konsulter kan hjälpa till med att: