CertwayNytt januari 2025

Hej!

Nytt år och då är det även dags för nya lagkrav och att ta tag i sitt KMA-arbete.

Det kanske rent utav är dags att utbilda dig till Diplomerad KMA-samordnare – finns platser kvar till vårens tillfälle. Vi påminner också om olika digitala utbildningar/ webinarier att ta del av. 
Men först informerar vi om klimatkravet som nu finns i standarderna och som revisorerna kan börja skriva avvikelser på. Lagregistret har vi ändrat utseende på med anledning av uppdatering av AFS:arna. 

KLIMATKRAVET I STANDARDERNA

Nu har kravet på att beakta klimatförändringarna skrivits in i standarderna, vilket innebär att även revisorerna kan börja skriva avvikelser på detta. Men hur ska detta hanteras rent praktiskt?

Det enklaste är att:

  1. Lägga in risker eller möjligheter som är kopplade till klimatförändringarna i er SWOT / risk-/möjlighets-analys. I kvalitetsledningssystemet innebär det att du ska beakta om klimatförändringarna kan påverka er leverans eller kvalitetsarbetet och i arbetsmiljöarbetet om klimatförändringarna kan påverka företagets och medarbetarnas fysiska eller psykosociala arbetsmiljö. I miljöarbetet, ska klimatförändringarna redan vara adresserade, dvs hur ditt företag bidrar till klimat-förändringarna.
  2. Ta ställning till om dina intressenter har krav eller förväntningar som är kopplade till klimat-förändringarna.
  3. Lyft frågan också om klimatförändringarna är en viktig fråga för ert företag i t ex ledningens genomgång.

Svårare än så är det inte, men gör det ordentligt! Exempel på risker kan vara att ökad nederbörd kan påverka både leveranser, medarbetarnas förmåga att ta sig till jobbet. Anordna gärna en workshop och engagera era medarbetare i frågan.

NYA LAGKRAV

Förutom kravet på att ni ska sortera textilavfall som t ex arbetskläder, är det två nya lagkrav som är bra att känna till, ett för er som tillverkar, importerar eller distribuerar varor och ett för er i byggbranschen.

ESPR- ekodesignförordningen

ESPR är ett ramverk som gör det möjligt för kommissionen att besluta om ekodesignkrav för olika slags produkter. Specifika regler (genomförandeakter) på produktnivå kommer att komma under första kvartalet 2025, med målsättningen att de ska vara på plats till april 2025.

Produktgrupper som kommer att omfattas av ESPR är:

  1. Järn och stål
  2. Aluminium
  3. Textil, särskilt kläder och skor
  4. Möbler, inklusive madrasser
  5. Däck
  6. Rengöringsmedel
  7. Färger
  8. Smörjmedel
  9. Kemikalier
  10. Energirelaterade produkter
  11. Informations- och kommunikationstekniska produkter och annan elektronik.

Krav kommer att ställas på:

  • Digitala produktpass: som ska vara tillgängligt för köpare, marknadskontrollsmyndigheter samt aktörer som hanterar produkten vid slutet av livscykeln, så som återvinnare och återtillverkare. Vilken information som ska finnas på produktpasset kommer att fastställas i den produktspecifika förordningen.
  • ESPR-märkning: under förordningens ram finns möjlighet att ta fram en märkning för produkter för att bland annat visa prestanda i klasser, på liknande sätt som energimärkningen. Energirelaterade produkter kommer i första hand att ha den välkända energimärkningen även fortsättningsvis.
  • Rapportering av osålda konsumentprodukter: förordningen reglerar även rapportering av, samt i vissa fall förbud mot förstörelse av osålda konsumentprodukter. Syftet är att minska onödig användning av resurser samt förbättra cirkularitet på marknaden för konsumentprodukter.

AFS 2023:3 Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter

Det har kommit en del nya lagkrav som ni behöver ha lite koll på. I denna omgång fokuserar vi på ändringarna i AFS 2023:3 som från och med 1 januari 2025 ställer följande nya krav på den som har rollen som:

  • byggherre (den som låter utföra ett bygg- eller anläggningsarbete)
  • projektör (arkitekt, konstruktör eller annan som medverkar i planeringen eller projekteringen)
  • byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P eller Bas-U)
  • tillverkare av monteringsfärdiga byggnader och anläggningar.

Byggherre

Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att

  • se till att den organisation och de resurser som krävs för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet finns
  • planera och organisera arbete och arbetsprocesser på ett sådant sätt att det skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö
  • tydliggöra olika aktörers ansvarsområden och gränsdragningar mellan olika projekt som pågår samtidigt inom ett geografiskt område
  • följa upp tidplanen för byggprojektet för att säkerställa att det finns tillräckligt med tid för att förebygga olyckor och ohälsa
  • följa upp och kontrollera arbetsmiljöarbetet i byggprojektet
  • vidta åtgärder när arbetsmiljöarbetet inte fungerar – under hela byggprojektet
  • se till att arbete som medför omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa stoppas eller ändras
  • se till att arbetsmiljöplanen och arbetsmiljöarbetet i övrigt lämnas över från Bas-P till Bas-U och vid byte av byggarbetsmiljösamordnare
  • klargöra hur underlag från projektering överlämnas till Bas-U i de fall då projekteringen fortsätter efter att produktionen påbörjats.

Byggherrens ställföreträdare

I de fall du som byggherre har överlåtit ditt byggherreansvar ska du kunna visa att ställföreträdaren

  • har befogenheter att disponera de resurser som krävs och
  • självständigt fattar de beslut som krävs för en god arbetsmiljö.

Är du privatperson?

I de fall du som privatperson ska bygga eller renovera något gäller samma som tidigare, det vill säga att:

  • du är byggherre så fort du anlitar någon annan för att bygga eller renovera något och kan då ha samma arbetsmiljöansvar som professionella byggherrar
  • har du ett avtal med en enda entreprenör i ett samlat uppdrag, blir denne automatiskt din ställföreträdande byggherre. Den entreprenören övertar då byggherrens arbetsmiljöuppgifter och ansvar.

Projektör

Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att

  • följa anvisningar från Bas-P i frågor som har betydelse för arbetsmiljön under byggskedet, för att möjliggöra samordning av planeringen och projekteringen
  • i samråd med Bas-P, se till att dina föreslagna lösningar är förenliga med andra projektörers lösningar som har betydelse för arbetsmiljön i byggskedet
  • redovisa skriftliga underlag till Bas-P med förslag på möjliga lösningar för allvarliga arbetsmiljörisker som kvarstår till byggskedet
  • inom ramen för uppdraget, se till att utreda eventuella arbetsmiljörisker om nya metoder, tekniker eller material ska användas
  • inför rivning, ombyggnation eller renovering, inom ramen för ditt uppdrag, skriftligen dokumentera resultat av en sådan utredning. Du eller byggherren ska informera den som ska utföra arbetet om resultatet.

BAS P

Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att

  • börja med arbetsmiljöplanen så snart du blivit utsedd och planeringen och projekteringen startat
  • kunna visa upp arbetsmiljöplanen under hela den tid du ansvarar för den
  • informera projektörerna om hur samarbete och samordning ska organiseras och genomföras och vilka andra aktörer som kan påverka projektörens arbete
  • kontrollera att projektörerna har rutiner för sitt arbetsmiljöarbete och följa upp hur de förebygger arbetsmiljörisker som kan uppstå i byggprojektet
  • informera och meddela byggherren om det finns brister i projekteringsarbetet
  • informera om arbetsmiljöarbetet som genomförts när du lämnar över arbetsmiljöplanen till efterträdande byggarbetsmiljösamordnare
  • fortsätta samordna projekteringen om den fortsätter efter att arbetsmiljöplanen överlämnats.

BAS U

Utöver vad som gäller enligt de nuvarande reglerna, lyfter de nya föreskrifterna bland annat fram vikten av att

  • genomföra introduktion för de som ska arbeta på byggarbetsplatsen
  • se till att byggarbetsplatsen hålls i god ordning och städas regelbundet
  • begära in uppgifter om arbetsmiljörisker med åtgärder från entreprenörerna för att ge klartecken inför start av deras arbeten
  • samråda med och ge entreprenörernas skyddsombud möjlighet att medverka i det gemensamma arbetsmiljöarbetet på byggarbetsplatsen
  • kontrollera och följa upp entreprenörernas arbetsmiljöarbete i byggprojektet på ett systematiskt sätt
  • informera och meddela byggherren om det finns brister som inte kan avhjälpas på plats
  • ta emot uppgifter om arbetsmiljöarbetet i övrigt från tidigare byggarbetsmiljösamordnare när arbetsmiljöplanen lämnas över.

Källa: av.se

UTBILDA DIG TILL KMA-SAMORDNARE!

Rollen som KMA-samordnare eller hållbarhets-ansvarig, innebär att du är en nyckelspelare i företagets arbete för att:

  • leverera produkter/tjänster som uppfyller kundernas och andra relevanta krav
  • minska företagets miljöpåverkan
  • företaget aktivt arbetar med att förhindra olyckor och ohälsa samt
  • säkerställa att företaget har kontroll på hållbarhetsarbetet i värdekedjan.

Utbildningens fokus ligger på praktiskt KMA-och hållbarhetsarbete.

I den här kursen kommer du förutom en genomgång i kraven i ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 och FR2000, även få praktiska verktyg som hjälper dig att:

  • fördela ansvaret för KMA- och hållbarhetsarbetet inom organisationen, för att allt arbete inte ska hamna på dig som KMA-samordnare
  • engagera och involvera både medarbetare och ledning.

KMA-arbetet är en naturlig del i hållbarhetsarbetet, med andra ord kommer vi även att koppla ihop KMA med hållbarhetsarbetet.

Under utbildningen kommer teori att varvas med praktiska övningar. Fokus kommer att ligga på det praktiska arbetet istället för standardkrav.

Vi har även valt att dela upp utbildningen i två block, så att du hinner praktisera dina nya kunskaper efter block 1. Utfallet och resultatet följs upp under block 2.

Diplomering

I kursen ingår även ett prov för dig som vill ta ut en diplomering, du blir med andra ord Diplomerad KMA-samordnare om du klarar provet.

Våra kursledare

Lars Björkeström: KMA-konsult med stor erfarenhet av ledningssystem. Han har bland annat hjälpt Byggföretagens medlemmar med KMA-arbetet och brinner lite extra för ledningssystem som speglar verkligheten. Lars arbetar även som revisionsledare på certifieringsorganet Qvalify.

Gunilla Mattsson: Grundare av Certway och hjärnan bakom vår metod och våra tjänster. Hon har väglett över 200 företag till certifiering inom KMA. Gunillas målsättning är alltid att skapa ledningssystem som är enkla att använda, även när det är mycket att göra.

Läs mer om utbildningen här

Tidpunkt: 11-12 mars och 3 april 2025.
Pris: 16 700 SEK, diplomering ingår.
Antal platser: 16
Anmälan: Via mejlhemsida eller telefon 08-77 47 777.

LAGREGISTRET ÄNDRAR UTSEENDE

I och med uppdateringen av AFS:arna har vi även passat på att göra justeringar i lagregistret för att underlätta för dig när du ska använda det. Nyheter är att det nu finns:

  • Förklaringar till ändringarna och hur de påverkar dig. Eftersom inte alla ändringar gör det framgår det också om ändringarna inte påverkar er.
  • Tips på vad du kan kontrollera när du gör din kontroll av att författningarna följs.

I och med uppdateringarna, är det möjligt att göra ännu finare filtreringar för att bättre identifiera relevanta författningar för ditt företag, med andra ord kan en del bra att ha-författningar tas bort.

Av den anledningen kommer vi att skicka ut nya checklistor till dig, som vi vill att du fyller i. Om vi inte får en ny checklista kommer lagregistret att tas fram enligt den gamla checklistan och bra att ha-författningarna kommer finnas kvar.

WEBBUTBILDNING – LAGREGISTER – HUR GÖR JAG?

Om du är certifierad enligt ISO 14001, ISO 45001 eller FR2000 finns det krav på att du ska ha ett lagregister och du ska dessutom göra en dokumenterad efterlevnadskontroll.

Vi erbjuder en webbutbildning som omfattar följande;

– Vilka krav som ställs på lagregistret.

– Hur du ska tänka när du fyller i ”styrs genom”.

– Hur efterlevnads-kontrollen görs och dokumenteras.

Det kommer även ske en kort genomgång av de vanligaste lagkraven och hur de brukar styras upp i ett miljöledningssystem.

Datum: 14 mars kl. 09.00-10.30
Pris: 595 SEK
Anmälan: Via mejlhemsida eller telefon 08-77 47 777.

WEBINARIER

Förutom alla digitala kurser som vårt systerföretag TeachMe erbjuder, finns även kostnadsfria webinarier att ta del av.

24/1 Hur blir man ”ISO”-certifierad?

21/2 Utbildning i internrevision – vad ska jag välja?

28/3 Varför ska du kvalitetscertifiera dig?

11/4 Möt morgondagens krav med ISO 14001!

23/5 Ledningens genomgång – hur du kan använda den för bästa nytta!

Besök deras hemsida eller ta kontakt med oss på Certway.

CERTWAY PÅ LINKEDIN

Under 2025 kommer vi att starta en serie med tips för KMA-arbetet som vi kallar för KMA-året 2025. Och vi fortsätter såklart med att marknadsföra våra kunders certifikat.

Vill ni ta del av allt detta, följ oss på LinkedIn!

Vi syns & hörs!

Vänliga hälsningar Gunilla och alla Certway-konsulterna

Här finns vi:

Huddinge, Rönninge, Stockholm, Norrtälje, Nyköping, Göteborg, Onsala, Hallsberg, Glanshammar/Örebro, Floby/Skövde, Vellinge och Åmål.