Höglands Logistik – det är efter certifieringen det riktiga arbetet börjar!

Idag intervjuar vi Katarina Wetterholm, VD på Höglands Logistik, ett transport och tredjepartslogistikföretag med 58 anställda som utgår från Nässjö. ​

Vi börjar med att du får beskriva vilka ni är, vad är unikt med er?

– Vi på Höglands Logistik vill och ska vara något annat än bara en rikstäckande transport- och tredjepartsleverantör. De skäms inte för att säga att de är en komplett logistikpartner. Hos oss gör du inte en affär med ett bolag utan med människorna bakom. Trafikledare, chaufförer, lagersupport och lagermedarbetare. Personlig och direkt service. Tillsammans ger vi varje order eller transport mer tid och omtanke. Hela tiden och hela vägen. Vi är absolut inte störst på marknaden, men vi anstränger oss alltid lite mer. Vi tummar aldrig på kvalitén. Det ska betala sig att använda Höglands Logistik.

Följdfrågan blir, är ni certifierade?

– Ja, vi certifierade vårt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete enligt ISO 9001, ISO 14001 och ISO 45001 förra året. Vi har haft vår första uppföljande revision i dagarna och fick då beröm från revisorn.

Grattis och bra jobbat! Får man fråga hur första året som KMA-certifierad har gått?

– Det är lätt att tro att man är klar när certifikatet väl är på plats, men vi insåg snabbt att det är då det riktiga KMA-arbetet börjar. Vad vi har gjort är att avsätta tid och resurser, men vi har även insett vikten av att integrera KMA-frågorna i det dagliga arbetet.

Har ni hunnit få någon nytta av ledningssystemet ännu?

– Affärsmässigt har certifieringen visat att vi är en seriös affärspartner, det har uppskattats av våra kunder helt enkelt.

Internt har vi fått bättre ordning och reda. Det är även tydligare vad vi ska göra. Bara under detta året har vårt KMA-arbete lett till både förbättringar och att vi har minimerat riskerna.

Finns det något särskilt i ledningssystemet som ni haft extra nytta av?

– Då måste jag säga avvikelsehanteringen. Vi har byggt upp ett digitalt ärendehanterings-system för att rapportera alla typer av avvikelser. Det har lett till att vi fått bättre kontroll och färre saker hamnar mellan stolarna.

Avvikelsehanteringen ger oss ett bra underlag i form av statistik på hur ofta vissa problem uppstår. Det underlaget kan vi både använda oss av mot leverantörer, kunder och internt inom organisationen. T ex om någon säger att något inträffar ofta, kan vi säga exakt hur ofta det sker.

Det ger också en bra bild över tillbud och olyckor, vilket genererar åtgärder som går till botten med grundorsaken till problemet istället för att bara hantera symptomen. Mycket användbart!

Vad tycker ni är svårast?

– Kemikalielistan! Det är svårt att ha koll på den, trots att vi bara har ett 30-tal kemikalier. Det är väl egentligen inte själva listan som är svår, utan kanske mer motivationen på det området. Det finns andra saker som är roligare!

Ni är inte ensamma om att brottas med kemikaliehanteringen. Jag är bara glad att du inte sa lagregistret! Men åter till frågorna, varför valde ni att certifiera er?

– Måste erkänna att det började med kundkrav. Marknaden krävde det av oss helt enkelt.

Det är nog den vanligaste orsaken till att ett företag certifierar sig, men hur ser kraven ut på er idag?

– Nu ett år senare är det fortfarande ett tydligt krav på ISO-certifiering, men vi ser ökade krav på hållbarhet och klimatberäkningar. Där är framför allt större kunder som ställer krav.

Det är klart att det ställdes krav på hållbarhet tidigare, men nu är det mer på riktigt. Om du inte kan uppfylla kraven åker du ut som leverantör.

Vad gör ni för att möta dessa krav?

– Vi har redan ställt om fordonsparken till fossilfritt. Nästa steg är att ställa krav på våra underleverantörer.

Vi förbereder oss på kommande krav genom att beräkna våra scope 1, 2 och 3 utsläpp. Där fick vi hjälp via ett hållbarhetsprojekt som kommunen anordnade.

Bra där! Finns det något tips som du vill skicka med till andra företag?

– Det måste vara att göra ledningssystemet till en del av vardagen. Det är även viktigt att ledningen inte talar om vad som ska göras utan även varför. Det ökar förståelsen om att vissa saker är det inte bara vi i ledningen som har hittat på, utan det kan vara krav från kunder, myndigheter och så vidare.

Kloka råd, har du något övrigt att tillägga?

– Det skulle vara att ta extern hjälp vid införandet av ett ledningssystem. Du behöver både piskan och någon som styckar ISO-elefanten åt dig!

Det rådet tackar jag lite extra för och jag tackar även dig för att du tog dig tid och sprida erfarenheter om KMA-arbete!

Här finns vi:

Huddinge, Stockholm, Norrtälje, Nyköping, Västervik, Göteborg, Onsala, Hallsberg, Glanshammar/Örebro, Floby och Åmål.