LSAB Group består idag av tre affärsområden: Metal Solution, Wood Solution och Tooling. De har idag ca 250 anställda i fem olika länder.
Idag intervjuar vi Anna Thuresson, Sustainability Director på LSAB Group och Liselotte Eriksson Miljö- & Kvalitetskoordinator på Fortiva AB.Fortiva ingår i affärsområdet Metal Solution.

Vi börjar med lite formalia, är ni certifierade?
– Ja, vi har kommit långt i vår certifieringsresa. Inledningsvis så certifierade vi respektive bolag för sig. Men nu har vi börjat tänka om i och med att vi idag arbetar affärsområdesorienterat. Planen framåt är att certifiera oss på affärsområdesnivå.
– Först ut att certifiera sig var Fortiva Sverige, som 2013 certifierade sig enligt ISO 9001 och ISO 14001. 2022 var det dags för LSAB Sverige samt Micor och i år har LSAB Finland certifierat sig. I början av nästa år kommer Fortiva Danmark bli klara och i och med det så blir affärsområde Metal Solution certifierade på affärsområdesnivå.
– Micor och delar av LSAB Sverige (Långshyttan) ingår i affärsområde Tooling. LSAB Finland och delar av LSAB Sverige (Vistträsk) ingår i affärsområde Wood Solution.
Ni planerar för certifiering av era affärsområden, hur menar ni då?
– Innan vi valde att utgå från affärsområdena, hade respektive bolag sitt eget ledningssystem. De har det i och för sig även idag då många rutiner är bolagsunika, men i grunden finns en gruppgemensam struktur som sedan anpassas efter respektive affärsområde. Som stöd i styrningen har vi också en gruppgemensam plattform via systemet Viqma, som möjliggör både styrning och rapporteringar inom gruppen.

Vilken nytta har ni i ert ledningssystem?
– Vi inför ledningssystem för vår egennyttas skull! Vi tillsammans med våra ägare sätter hållbarhet högst på agendan. Självklart har det varit ett kundkrav också, men nyttan väger tyngre.
– Hållbarhetsarbetet har gett oss en tydligare struktur och det driver verkligen arbetet med ständiga förbättringar.
Ni säger hållbarhet, menar ni KMA-arbete då?
– Inom gruppen pratar vi om hållbarhet istället för KMA. Alla KMA-delarna ingår ju i hållbarhetsarbetet så då blir det naturligt för oss.
Av ren nyfikenhet, vad har ni valt att fokusera på i ert arbete med social hållbarhet?
– Vårt största fokus ligger på att skapa trygga arbetsplatser. De som arbetar hos och för oss ska komma hem hela, både kroppsligt och själsligt och vi arbetar mycket med att få till en intern säkerhetskultur. Kulturuppbyggnad inom gruppen är viktigt.
– Självklart har vi även Code of Conduct-krav på våra leverantörer och vi sponsrar även organisationer på både lokal och internationell nivå, däribland Solvatten – Allt börjar med rent vatten.
Det låter bra, men miljö då? Vad gör ni där?
– Där har vi sedan ett flertal år lagt ett stort fokus på att kartlägga vår klimatpåverkan inom Scope 1 & 2. Vi har även gjort många förbättringsaktiviteter kopplat till detta. Nu håller vi på att sätta vår baseline inom Scope 3 vilket har sina utmaningar.
– Det är svårt att få fram data som går att använda. Leverantörerna ligger oftast efter i detta arbete och blir lite tagna på sängen. Och vi som trodde att vi låg efter, så visar det sig att vi har kommit ganska långt!

Har ni någon nytta av beräkningarna, eller finns det en risk att fokus bara blir på beräkningar och inte förbättringar?
– Ibland kan det kännas att beräkningarna tar tid från det riktiga förbättringsarbetet men det blir trots allt ett verktyg för att hitta de områden som vi behöver prioritera för att vi ska vara med och bidra till att minska den globala uppvärmningen enligt Parisavtalet.
På tal om det, hur följer ni upp hållbarhetsarbetet inom gruppen för att se om det blir någon förbättring?
– All rapportering sker månadsvis från alla bolag inom gruppen. På så sätt kan vi följa upp och vidta åtgärder om det finns ett behov.
Slutligen, kan ni ge något bra KMA-tips till andra företag?
– Vårt råd inom Scope 3 är att börja med att slakta elefanten och det gör man enklast genom en första grov scanning av vilka kategorier som är mest aktuella. Därefter väljer man en till två kategorier att börja med.