Pålgård är ett anrikt företag som idag drivs av fjärde generationen Pålgård. 2030 fyller företaget dessutom 100 år! Det består idag av ca 170 anställda som finns spridda på olika orter i Sverige. Deras affärsidé är att lasta och lossa båtar, tåg, lastbilar på bl.a. tågterminaler och hamnar. Inom åkeriet utförs även transporter till bl a skogsindustrin.
Idag intervjuar vi Ulrika Pålgård KMA-ansvarig på Pålgårds Åkeri och Pålgård & Söner Kran.
Vi brukar börja med bakgrunden när det gäller KMA-arbetet, är ni certifierade?
– Vi började 2013 med att miljöcertifiera oss enligt ISO 14001, då det var ett krav från våra kunder. Vi har många kunder som är börsnoterade och då var miljöcertifiering ett måste. Därefter valde vi att haka på med certifieringarna enligt ISO 9001 2016 och ISO 45001 2020.
Ni fick krav på miljöcertifiering redan 2013, har ni märkt någon ändring i kundkraven när det gäller KMA-arbete?
– Det är kanske inte kundkraven som har ändrats, utan snarare vi som vill ligga före kraven. Vi tror dock att kraven på hållbarhet kommer att öka i samhället.
Har ni haft någon nytta av certifikaten?
– Certifikaten har uppskattats av våra kunder och de har genererat mer jobb och fler kunder.
Internt har KMA-arbetet hjälpt till att utveckla företaget då vi har blivit mer uppmärksamma på regler och rutiner, dvs vi arbetar mer strukturerat. Även säkerhetstänket har ökat hos både medarbetare och ledning!

Vad tyckte ni var svårast vid införandet av ledningssystemet?
– Svårast? Det är kanske mer ett tips, att först engagera och förankra KMA-arbetet i ledningen, för att därefter sprida det ut i organisationen.
Vad vi gjorde var att tidigt involvera både ledning och nyckelpersoner i arbetet. Vi var också tidiga på med att informera medarbetarna om att vi skulle certifiera oss och vad det skulle innebära för deras del. Då hann de förbereda sig innan vi lanserade KMA-arbetet. Det är bra att förbereda så mycket som det går och ha allt på plats innan du implementerar eventuella ändrade rutiner till personalen. Ett tips är också att smyga in KMA-arbetet i de dagliga rutinerna. Har du gjort detta kommer KMA-arbetet bara att flyta på sedan.
Det var ett bra tips, men vad har ni mest nytta av i KMA-arbetet?
– Alla rutiner, då de ger oss stabilitet och trygghet i det dagliga arbetet. Sedan är tillbuds- och olycksrapporteringen bra, tillsammans med avvikelsehanteringen!
Har du något övrigt du vill tillägga?
– Håll det enkelt och anpassa inte företaget efter ledningssystemet utan ledningssystemet ska anpassas efter hur ni arbetar!