Februari – Intressentanalys
Nu när förändringarna i myndigheternas krav på företaget är uppdaterade i lagregistret och kontroll av att lagkraven uppfylls är gjord, är det naturligt att fortsätta med en översyn av intressenternas krav. Det är med andra ord dags för uppdatering av intressentanalysen.
Intressentanalysen finns i alla standarder
Oavsett vilken standard eller standarder som ditt ledningssystem omfattar finns ett krav på att du ska identifiera dina intressenters krav och förväntningar på dig. Du ska med andra ord lista dina intressenter och beskriva deras krav och förväntningar på ditt företag. Exempel på intressenter kan vara kunder, samarbetspartners, medarbetare, ägare, leverantörer etc.
Hur ofta ska intressentanalysen uppdateras?
Standarderna ställer även krav på att intressentanalysen ska hållas aktuell, det är med andra ord bra att uppdatera den årligen. Standarden ställer egentligen inte krav på att den ska uppdateras årligen, utan att den ska hållas aktuell, men det går lättare vid extern revision om det sker en årlig uppdatering.
Men om man bortser från att standarden ställer krav på att den ska hållas aktuell, kan det finnas andra tillfällen när det kan vara bra att se över intressentanalysen. Intressenternas krav och förväntningar kan kanske ändras vid förändringar:
- inom verksamheten
- i företagets produkter eller tjänster
- inom branschen
- i omvärlden eller världsläge.
Kom ihåg klimatförändringarna!
I och med att det har tillkommit ett krav på att hänsyn ska tas till klimatförändringarna i alla standarder, kan det vara bra att komplettera intressentanalysen med krav som kan komma som följd av klimatförändringarnas påverkan på värdet. Kan intressenternas krav komma att ändras i och med ökad nederbörd eller högre temperatur?
PS: I ISO 14001 finns det även krav på att du ska identifiera intressenterna som ställer bindande krav på dig, men det kan du redan!