Catarina Granqvist – engagera ledningen i miljö- och hållbarhetsarbetet!

Jag börjar som vanligt med att fråga om din erfarenhet som KMA-arbete…

– Jag har arbetat med kvalitetsarbete sedan 1999: Miljö- och arbetsmiljö börjande jag med 2020, när jag blev Certway-konsult.

Och vad tycker du är roligast i KMA-arbetet: kvalitet, miljö eller arbetsmiljö?

– Där måste jag säga alla tre, men jag lägger till hållbarhet och informationssäkerhet. Men jag tycker även att det är roligt att jobba med verksamhetsutveckling av företag , för det är ju det som en certifiering av de olika standarderna faktiskt resulterar i.

Du har störst erfarenhet inom kvalitet, men nu ställer jag en miljöfråga, vilka miljökrav ser du kommer ställas på företag i framtiden?

– Företag kommer att förväntas bidra till globala klimatmål såsom Agenda 2030 och Parisavtalet. Det innebär att det kommer att bli krav på att rapportera och minska växthusgasutsläpp och att dessa ska vara transparenta.

Det kommer även att vara fokus på hållbar produktdesign, återvinning, effektivt resursutnyttjande genom hela produktens livscykel och att avfall ska ses som en resurs.

Jag tror även att det blir strängare regler för användning och transparens kring farliga ämnen i produkter och att företag förväntas visa att deras leverantörskedjor är ”miljövänliga” och följer internationella standarder och miljölagstiftning, vilket man kan göra genom certifieringar som t ex ISO 14001. Det blir nog även strängare krav på energieffektiv verksamhet och övergång till förnybara energikällor och krav på att öka samverkan mellan samhällen och andra intressenter för att utveckla hållbara lösningar.

Det var en diger lista, men vad borde ett företag göra för att möta dessa krav?

– Företag borde utveckla en hållbarhetsstrategi och implementera den så att den genomsyrar hela organisationen. De kan ta hjälp av ISO 14001 för att skapa ett strukturerat miljöarbete.

De behöver:

  • sätta tydliga mål för klimatneutralitet och resurseffektivitet
  • investera i energieffektiva lösningar och övergå till förnybar energi
  • utveckla produkter för återanvändning, återvinning och lång livslängd
  • fasa ut farliga kemikalier, vilket är viktigt även för arbetsmiljön
  • samarbeta med kunder, leverantörer och samhällen för att utveckla hållbara lösningar
  • utbilda personal i miljöfrågor och hållbarhetsarbete och ta hjälp av deras engagemang för att hitta förbättringsmöjligheter i verksamheten.

Vad brukar dina kunder tycka är krångligast med miljöarbetet?

– Kartläggningen av miljöaspekter, (de aktiviteter som påverkar miljön) brukar vara en krånglig del i arbetet. Lagregistret som är en lång lista med de lagar som är kopplade till verksamheten brukar vara en utmaning att ta sig igenom

Vad brukar datt de har mest nytta av i miljöarbetet?

– De ser att miljöarbetet blir strukturerat och lönsamt, då det blir kostnadsbesparingar eftersom standarden säger att man ska sätta upp ett miljömål och det landar ofta i att man mäter resursutnyttjande och att minska avfall osv, vilket ger ekonomiska fördelar.

Miljöcertifieringen blir en stor konkurrensfördel eftersom det visar företagets engagemang för miljöansvar, vilket stärker varumärket och bidrar till hållbar utveckling

Har du några tips på hur man kan göra ledningen engagerad i miljöfrågorna?

– Självklart kan jag det, man kan t ex:

  • visa hur miljöarbetet ökar lönsamhet och konkurrenskraften genom att det ger kostnadsbesparingar och stärker varumärketl
  • yfta vikten med att följa miljölagar och regler för att undvika böter och sanktioner samt skador på företagets rykte
  • visa på kopplingen till företagets långsiktiga mål genom att koppla det till produktutveckling och affärsutveckling. Visa hur kopplingen stöttar Agenda 2030 och nationella klimatmål.
  • visa på mätbara nyckeltal som mäter resursutnyttjande, kostnadsbesparingar och visa på möjliga aktiveter för att öka resursutnyttjande
  • lyfta fram krav och förväntningar från kunder och andra intressenters ökade krav på hållbarhet. Visa även på riskerna med att inte uppfattas som ett miljömedvetet företag, särskilt om man brukar delta i offentliga upphandlingar
  • bjuda in experter för att inspirera och engagera ledningen.

Catarina kommer från Kinnarps-koncernen där hon haft olika roller såsom strategisk inköpare, internrevisor, verksamhetsutvecklare, kvalitetscontroller och projektledare. Som konsult på Certway har hon även arbetat som hållbarhetschef på Nimo.

Hennes konsultområden är ISO 9001ISO 14001ISO 45001AFS 2001:1FR2000 och hållbarhet. Hon är även behjälplig när det gäller inköpsprocessen, leverantörsdeklarationer och leverantörsbedömningar.

Här finns vi:

Huddinge, Stockholm, Norrtälje, Nyköping, Västervik, Göteborg, Onsala, Hallsberg, Glanshammar/Örebro, Floby och Åmål.