Du har lång erfarenhet av KMA-arbete, men kan du beskriva det lite närmare?
– Jag har arbetat med KMA sedan 2010. Till att börja med var det inom byggbranschen, men även som byggnadsinspektör på kommunen. Tyckte jag behövde se även den sidan. Certwaykonsult har jag varit sedan 2020.
Min återkommande fråga, vad tycker du är roligast i KMA-arbetet: kvalitet, miljö eller arbetsmiljö?
– Arbetsmiljö!
Du har ju stor erfarenhet från byggbranschen, vilka utmaningar tycker du branschen har inom KMA-området?
– Då jag främst brinner för arbetsmiljöfrågorna, ser jag fortfarande att det är en stor utmaning att få ”alla med på tåget”. Byggbranschen har många aktörer och alla har inte alltid har resurserna, tiden, intresset eller för den delen kunskapen för att bedriva det arbetsmiljöarbete som behövs i vår bransch. De finns många som gör ett fantastiskt jobb men för att skapa säkra arbetsplatser så behöver alla hjälpas åt.
Finns det något som du skulle vilja förändra inom branschens KMA-arbete?
– Landar i arbetsmiljön igen. då jag skulle önska att det blev enklare att göra rätt: Idag har vi många regler och lagar att förhålla oss till och det är i många fall inte helt enkelt för den enskilde företagaren att veta hur man ska göra för att göra rätt. Arbetsmiljöverkets nya regelstuktur kommer förhoppningsvis lösa en del av detta, men jag skulle gärna tydligare krav och regler som underlättar för den enskilde företagaren.

Varför ska ett byggföretag införa KMA-arbete tycker du?
– För att allt blir mycket enklare och roligare och framför allt säkrare när man har koll på vad man gör och varför man gör det. Ordning och reda och fungerande rutiner i KMA arbetet spar tid och pengar, och de gillar de flesta!
Avvikelsehantering brukar vara ett sorgebarn, kan du ge några tips för hur man kan få avvikelsehanteringen att fungera i praktiken?
– Gör det enkelt! En väg in oavsett vilken typ av avvikelse det är. En rapporteringskanal och sen kan man dela upp rapporterna när de väl kommit in till ansvarig.
Lås inte fast er vid sättet rapporten ska in på, blanketter i all ära men det går faktiskt ypperligt att ta emot en avvikelser rapport på en bit gipsskiva eller en spikkartong. Huvudsaken är att man får kännedom om vad som hänt.
Sist men inte minst, lämna aldrig ut någon som rapporterat något, hur tokigt det är må vara. Det ska kännas tryggt att lämna avvikelserapporter
Vad är det roligaste med att införa ledningssystem inom KMA?
Jag gillar att få skapa smidiga system som passar just den specifika kunden. Känslan när man kan komma fram till en lösning som känns enkel och smidig på ett problem som kunden har brottats med på egenhand och inte kommit framåt är inte heller dum. Den bästa känslan är ändå när kunden upplever att det är enklare än de trodde att införa ett ledningssystem och när de efter en tid hör av sig och berättar att det går så bra och de är så nöjda med arbetssättet, att göra skillnad i det dagliga arbetet, det gillar jag.
Anna har arbetat med ledningssystem sedan 2011. Hon hämtar mycket av sin erfarenhet från sina 13 år inom bygg-branschen, främst från entreprenadsidan. Anna har även arbetat som byggnads-inspektör och är förtrogen med myndighetsfrågor och myndighetsutövning.
Hennes konsultområden är ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, AFS 2001:1 och FR2000.